Frågor

Prostatacancer

Jag har en bror som får behandling med Procren Depot var tredje månad för sin prostata. Det senaste PSA-provet visade 12 och provet innan var bara 5. Jag tycker att provet skulle vara mindre efter dessa injektioner men det är tydligen tvärtom.
Hans humör är inte som det har varit, verkar deprimerad och dessutom har han tappat aptiten. Kan dessa sprutor påverka magen eftersom han efter varje måltid får halsbränna och sura uppstötningar, något som han inte haft förut?. Dessutom har han väldiga vallningar särskilt nattetid. Känner mig orolig för hans hälsa. Enligt doktorn så svarar han bra på sin Procren men man undrar ju då PSA-provet (det senaste) visade högre värde än provet innan.

Svar

En tillfällig ökning av PSA, speciellt i början av behandlingen är vanligt. Detta brukar rätta till sig över tid.
Nedstämdhet, depression och vallningar är vanliga biverkningar. Halsbränna och sura uppstötningar är mindre vanligt men förekommer.
Det kan vara så att biverkningarna kommer att minska. De första månaderna brukar vara de mest besvärliga.